Friday makes it allright

reykjavik city.jpg
the kaffi.jpg
tretorn canada goose asics ray ban levis coffee yvonne kone 3.jpg

Downtown Reykjavik er forholdsvist lille, men meget meget hyggelig. Gaderne er små og snørklede og bakkede, fyldt med træhuse og butikker hvor du kan købe uldsokker. Laugarvegur er ‘gå-gaden’ hvor der ligger masser af tøj butikker som 66North, GK Reykjavik, ORG, Dogma og Nostalgía. Her kan du købe vintage og 2nd hand, men også mange skandinaviske og amerikanske mærker som vi kender her hjemme. Det er klart den fjerneste ende af Laugarvegur som er den hyggeligste. Her ligger også The & Kaffi, som er en Islandsk kæde af kaffebarer og Sandholt Reykjavik, en mega hyggelig Café hvor du kan få bagværk, tærter og kaffe. Vi prøvede også en vaffel hos Mokka Kaffi, Reykjaviks ældste kaffebar. Der er masser af små og hyggelige barer i de mindre gader, blandt andet Kaffi Barinn. Søndag aften hentede vi Islands berømte burgere hos Búllan, måske bedre kendt som Tommi’s Burger Joint i KBH. Den Islandske version er lidt større, og virkelig god. Men det vidste vi! Búllan ligger forskellige steder i byen, vi tog den der ligger bag ved en bar der hedder B5. Du skal hele vejen ind i baren og om bagved, hvor du finder den lille bitte burger joint. Vi fik også smagt byen bedste hot dog hos Bæjarin’s som ligger nede ved havnen. Fredag åbnede Mikkeller og To Øl en bar i Reykjavik, Mikkeller & Friends. En super hyggelig ølbar i et lille hjørnehus på Hverfisgata. Bestemt værd at tjekke ud hvis du er i byen

Vi boede på Center Hotel Arnarhvoll, som ligger med en virkelig fantastisk udsigt til Harpa opera huset, som er tegnet af Henning Larsen og Olafur Eliasson – virkelig også et besøg værd, loftet er så fantastisk, og er kun 5 minutters gang fra Laugargevur. Morgenmaden blev serveret på 8. etage, men den vildeste udsigt – bare tjek min instagram. Hotellet har også en spa, men den nåede vi desværre ikke at prøve.

Islands natur er fuldstændig vanvittig. Måske er det fordi Danmark er forholdsvist fladt og grønt at Lavaen og isbjergene virker så vilde. Men det er altså helt klart det bedste ved landet. Reykjavik er som sagt forholdsvist lille og der er ikke langt til natur oplevelser. Lige da vi var ankommet tog vi direkte i den blå lagune. Hjemme fra havde vi hørt både godt og skidt om den, men vi besluttede os for at vi ville give det et forsøg. Den blå lagune er lyseblå varmtvands kilder der bliver kølet ned så man kan bade i dem. Bunden er fyldt med Silica, en slags ler som du kan bruge som ansigts maske. Silicaen dækker alle sten med et hvidt lag, der mest af alt ligner emalje. Vi fik ansigts masker og en kold fadøl og lå som to baroner i det blå vand. Vi var der ca. 2 timer inden de lukkede, så vi havde det meste for os selv.

Mig og Sidsels top prioritet for denne her tur var at komme ud og ride. Vi tog en to timers Lava Tour og var så heldige at vi fik en guide for os selv, den sødeste Nordjyske Mathilde, der er flyttet til Island for at arbejde med heste. Hun tog os rundt i lava landskabet og vi galoperede, tøltede og lavede flyvepas. Klart den vildeste oplevelse på hele turen. Íshestar har mange forskellige ture, hvis man vil ride kortere eller længere, jeg synes to timer var alt for lidt, men hvis du kun er afsted et par dage, så er det ret passende. Du får tildelt en hest efter niveau, og holdet bliver delt op efter om du vil tage det stille og roligt, eller om du er en mere erfaren rytter og klar på at ride hurtigt (Mig og Sidsel, klart!).

Søndag formiddag var vi ude og køre ATV, vi tog en times Panorama Tour med 4×4 adventures, som tog os op på bjergene og rundt om vulkanerne. ATV er en lille slags bil/motorcykel med kæmpe hjul og voldsom affjedring, så det er ret sjovt at køre på ujævnt terræn. Også ret angst provokerende! Midt på turen holdt vi pause på toppen af et bjerg og havde udsigt over hele Grindal. Jeg ved ikke om jeg kan sige det nok gange, men naturen er så vild at du ikke kan lade være med at blive fuldstændig fortabt. Det er virkelig virkelig smukt.

Alle vores ture var med Reykjavik Excursions.

Søndag eftermiddag, godt ømme efter ridetur og ATV tur, tog vi på anbefaling Sundhöllin Laugar. Det er åbenbart en tradition at Islændinge tager i sømmehallen og slapper af og har det lækkert. Sundhöllin er en virkelig flot svømmehal i Art Deco stil med et stort indendørs bassin, hvor vi svømmede lidt baner, og to udendørs hot tubs på 39 og 42 grader hvor vi fik varmen, selvom der lå sne over det hele. De lokale svømmehalle er billige og ligger mange steder i Reykjavik. Vi brugte denne side til at finde den nærmeste.

Vi var afted med WOW Air, som er Islands budgetvenlige flyselskab, billetterne koster ca. 2500 kr. alt efter hvornår du booker. Tjek priskalenderen her.

Iceland is pretty awesome! We stayed in Reykjavik, which is kinda small but really cozy. Laugarvegur is the main street for shopping and dining, and the harbor area is very oretty with the new opera house by Henning Larsen and Olafur Eliasson. We had three trips with Reykjavik Excursions, the blue lagoon, horse back riding and ATV in the lava landscape. We also went to a traditional swimming pool so soak up after three busy days. We stayed at Center Hotel Arnarhvoll and flew with WOW Air.