251017: El Puig Valencia

My job + Snaps from Valencia

ea5f2aa7-8919-4d71-8cce-1a13c4cfc4bc

Selvom jeg ofte har det på min to do liste, så har jeg faktisk ikke fået skrevet så meget om mit arbejde hos Rezet Sneaker Store, som jeg gerne ville. I forbindelse med min seneste indkøbstur til Valencia i Spanien, tænkte jeg at det gav mening at fortælle lidt mere om det jeg laver 8 timer om dagen.

Men som sagt tog jeg i tirsdags til Valencia med adidas Originals og Reebok Classic. To sportswear brands som vi forhandler i Rezet. Det var i forbindelse med deres pre-line præsentation, som de afholder 2 gange om året. Her bliver indkøbere fra hele det europæiske marked præsenteret for de næste to kvartaler som der skal købes ind i. I dette tilfælde var det q3 og q4, som også betegnes som fall/winter 2018. Det er altså de sneakers der kommer på hylderne i fra Juni måned og indtil december, næste år. Det er ret hårdt at se så mange smarte nye ting som man skal vente et helt år med at få fingrerne i.

009cdbb7-4a31-49f8-8d7d-cf4cb730f045

aee0acaa-82d0-40ad-83e7-f0b9a6ab15bc

Til denne præsentation havde adidas Group (som ejer adidas Originals og Reebok Classic) omdannet et kæmpe kloster i El Puig, lidt uden for Valencia, til et kæmpe sneaker univers, der præsenterede hele deres efterårskollektioner (de er kæmpe store) og deres Key Stories, som er de større kampagner de kører igennem deres sæsoner og som ofte er skabt ud fra en bestemt model eller en specifik æstetik. Tidligere har Key Stories været Stan Smith, Superstar, NMD, Gazelle og Campus. Det er ofte en blanding af både klassikere og noget nyt, som en helt ny model eller en helt ny teknologi. Og det er altså kampagner som får fuld skrald med lookbooks, events, video, influencere osv.

d95e1a8b-8d88-4819-8e7f-3f0d038d2a71

15e9ad74-42bb-424e-bb1f-76a7ebebff34

cf9269d1-701e-43e1-b694-f348b88da91c

19745cfa-72dd-4e42-a62f-13f753b4904e

De her indkøbsture er altid helt vildt inspirerende og selvom det virker meget omstændigt at flyve alle indkøbere til Spanien, så giver det virkelig en ekstra dimension til oplevelsen at være i nye og spændende omgivelser. Det er meget inspirerende lige at nappe et par dage i 25 grader og sol, med et backdrop af strand og palmer, i forhold til kolde DK. I Valencia fik jeg set Calatravas store park med museer og vandbassiner og gået igennem Rufaza området hvor jeg spottede Agent Pena i en mega sej Loewe kampagne.

De to dage i klosteret gik med en generel præsentation af kollektionerne og så en detaljeret gennemgang af alle produkterne og de dertilhørende historier. Det er altid nogle lange dage med helt vildt mange indtryk og så mange ting der skal huskes og noteres, plus alt det der går i gang i min ‘content’ hjerne når jeg ser de nye produkter. Idéer til hvordan jeg i Rezet kan lave indhold til vores kanaler, seje lookbooks, idéer til instagram billeder eller lige præcis hvilken influencer jeg kan se have en bestemt sneaker på. Turen bliver selvfølgelig også brugt på at lave en decideret ordre på de sneakers der rent faktisk skal være i Rezet næste år – en process der er svær at forklare for det er en kombination af selektering, trend forecast, budgetter og så selvfølgelig mavefornemmelse. Det er måske en mere autodidakt måde at gøre det på, men ikke desto mindre så prøver jeg at tænke over om det produkt jeg har i hånden, virkelig er noget jeg tror på. Og så snakker jeg selvfølgelig med min indkøbskollega Kasper som er administrerende direktør i Rezet og faktisk åbnede butikken i København tilbage i 2011. Han har en stor viden om sneakers, både historisk og mere fremadrettet og selvfølgelig en idé om hvilke sneakers han tror på, de kommende sæsoner.

fad7cd0d-0c64-4997-b8c0-2e803e6e2d3e

3e905000-c6c4-4d5f-b44f-ca8b54af3d68

Vi køber ind til 4 butikker, i København, Odense og Aarhus og så selvfølgelig Rezetstore.dk, så det er også et større administrativt og logistisk arbejde at finde ud af hvilke modeller der skal være i hvilke butikker. Selvom det for det meste er de samme produkter vi har i alle butikker og på vores webshop, så er der stor forskel på vores butikker og de kunder der handler i de byer vi er placeret i, så det tager vi selvfølgelig højde for når vi køber ind, så vi kan lave så skarpt et udvalg til den specifikke butik, som muligt. Her inddrager vi rigtig meget de lokale butikschefer som jo snakker med kunderne hver dag og på den måde hele tiden samler insights til hvad vi kan gøre bedre, hvad vi skal have mere af og hvad der slet ikke rykker. Jeg tror det er sindsygt vigtigt at havde den balance som indkøber, at man tager ‘mændende i marken’ som butikspersonalet jo er og ens egne erfaringer og forecasts med i overvejelserne i forhold til indkøb.

Nå det blev et langt indlæg om mit arbejde som indkøber og det er rent faktisk kun første del af historien, men anden del må komme en anden dag.

Håber i synes det er spændende med lidt indsigt i mit arbejde og i må jo endelig spørge løs i kommentarfeltet!

 

   

4 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

251017: El Puig Valencia