12 måneder som mor

Når du ikke har sovet i et år (sådan rundt regnet)

Reklame for Juna

Foto: Alona Vibe

Jeg savner min søvn

Jeg husker svagt, hvordan det er at sove 8-10 timer i streg, fuldstændig bekymringsfrit. Eller endnu bedre, vågne op, og beslutte sig for at sove videre. Seriøst, jeg får kriller i maven af at tænke på at sove. Bare sove. Det er omkring 16 måneder siden, jeg sidst sov sådan rigtig godt. Omkring 6. måned i min graviditet begyndte det at gå ned ad bakke med tusinde tisseture om natten og en stor mave som skulle mosles rundt. Den første uge efter JJ blev født sov, jeg meget meget lidt. Jeg havde fået at vide, at jeg skulle amme JJ, lægge ham ved siden af mig med masser af plads omkring ham og så sove videre. LOL. Som om. Han ville overhovedet ikke sove andre steder end på mig og efter en uge, hvor jeg sad op og sov med ham i armene, var jeg done. Totalt done, med at skulle lægge mit lille barn, som kun har kendt indersiden af min mave, fra mig.
Så jeg googlede samsovning og breast sleeping og læste alt jeg kunne finde og overskue. Jeg fandt ud af hvad, der var sikkert, hvilke ting jeg (og min kæreste) skulle være opmærksom på. Og så har vi sovet sammen lige siden. Arm i arm. Udover at samsovning giver barnet tryghed, mindsker stress og hjælper med vejrtrækning hos baby, så gjorde det, at JEG også sov. Jeg sov faktisk godt de første 4-5 måneder, fordi jeg kunne halvsove igennem amningerne, og når JJ vågnede, så nåede han sjældent mere end bare at møffe lidt, før jeg kunne amme ham i søvn igen. Det er uden tvivl det bedste, jeg har gjort, både for mig og for JJ. Og for min søvn.

Alt er faser – også søvn

Efter 5 måneder sov jeg lidt mere uroligt, fordi JJ vågnede mere op om natten, når han var sulten, men også kunne have perioder, hvor han ægte var vågen. Og sådan er det gået lidt op og ned siden. Omkring 9-10 måneders alderen var han meget aktiv i søvne – kravlede rundt, forsøgte at stille sig op eller rullede rundt. Det er heldigvis taget af nu. Men så steg ammebehovet pludselig efter en lang periode, hvor han ammede få gange om natten… Vi samsover stadig, og jeg ammer stadig alt det, JJ har brug for natten igennem. Det er faktisk det mindste problem. Nu er det bare sådan, at JJ har fundet ud af, at han gerne vil sove og putte med Winston, vores hund, i løbet af natten. Så efter en uge med feber, nogle nætter med mareridt, er vi så på 3. nat med en times karten rundt, fordi JJ prøver at lægge sit hoved på Winston, som så rykker sig til den anden ende af sengen, hvor efter JJ så kravler hen til ham og sådan fortsætter de så, indtil jeg får JJ til at sove igen. #omg

Det er måske det, der er det hårde. At det hele tiden skifter. Så udover at der skal puttes, ammes, være plads til 2 voksne, et barn og en hund (som dog holder sig i fodenden), så skal det fandme også hele tiden ændre sig. Det kan jeg mærke er begyndt at tære på min kræfter. Jeg er rigtig træt. Søvn føles som et fjernt paradis, altså uforstyrret, bekymringsfri søvn. Søvn uden angst for at vække den ene eller den anden, eller fornemmelsen af at man ikke kan nå at sove, før man skal op igen. Eller endnu værre, når man ikke ved, hvornår man skal op igen. Givet, jeg er måske ekstra dramatisk omkring søvn, fordi jeg lige pt. er ekstra træt, haha. Andre forældre der er med mig her?

Et godt sovemiljø

Derfor har jeg virkelig prioriteret at skabe de bedste rammer for vores alle sammens søvn. For udover alt det jeg har nævnt ovenfor, er der virkelig ikke brug for flere forstyrrelser, når det kommer til søvn. Vores soveværelse er meget spartansk indrettet, bortset fra JJs hygge og puslehjørne. Vi har vores klædeskab med hvide låger som giver en rar ensformig flade. Så har vi et mørkelægningsgardin og udover, har jeg hængt et hvidt rispapirsgardin som giver det dejligste lys om dagen. Udover det har vi kun en lille lampe til natpusling. Mit mål er at skabe et dejligt, roligt og uforstyrret sovemiljø. Jeg mangler kun at færdiggøre JJs hjørne, så er jeg i mål. Prikken over i’et er selvfølgelig sengetøjet – klip til mine nye bedste venner, nemlig Juna. I kan måske huske mit indlæg om deres nattøj der er syet af reststof fra deres økologiske sengetøj? Nu er vi altså nået til selve sengetøjet. Åh sengetøjet.

Sprødt sengetøj

Jeg kan få det helt elektrisk over kedeligt sengetøj eller slattent sengetøj. Det skal være sprødt og køligt, gerne lidt stift i det, og så skal det være rare farver. Det har været udgangspunktet for at udvælge mine favoritter fra Junas nyeste kollektion. Det er sådan noget, jeg kan huske fra min barndom; helt sprødt bæk og bølge sengetøj i lyseblå eller lyserødt. Kender i den slags minder?
Junas nyeste kollektion byder på netop bæk og bølge i den pæneste armygrønne farve og en klar blå. Det ser virkelig pænt ud mod den hvide. Helt lækkert og hotelagtigt. Kvaliteten er meget tyk og har netop den der sprøde fornemmelse – også efter vask. Derudover så er der den meget mere enkle Monochrome serie med farver som støvet rød, okker, sand og selvfølgelig hvid. Kvaliteten er tyndere og blødere og føles egentlig mere som hør.

Certificeret sengetøj

 

Begge serier er lavet i 100% økologisk bomuld. Juna har faktisk også to certificeringer af deres tekstiler, nemlig Oeko-Tex og Clever Care.

“OEKO-TEX® mærket er en tekstilmærkning, der skal sikre forbrugerne mod at blive udsat for sundhedsskadelige stoffer, som bl.a. kan give anledning til hudirritation.
Certifikatet opnås ved at tekstilerne undersøges for indhold af kemikalier. Kravene til opnåelse af OEKO-TEX® certifikatet er strengere end selve lovgivningen og justeres løbende i samspil med nye forskningsresultater. Tekstiler der har kontakt med huden har yderligere skærpede krav.

[…] Juna tekstilerne er også Clevercare-mærket, som er en mærkning der arbejder for at begrænse klimabelastningen og reducere forbrugerens omkostninger ved at behandle tekstiler på en smart måde.”
fra Juna.dk

Jeg tror faktisk aldrig før, jeg har tænkt så meget over hvilke kemikalier, vi udsættes for i hverdagen, før jeg blev gravid. Jeg har altid været opmærksom på certificeringer på produkter som skønhedspleje, rengøring, mad og til dels tøj, fordi der er øget fokus på netop økologisk bomuld i modebranchen. Men jeg har ikke skænket det mange tanker ifht. boligtekstiler som sengetøj, håndklæder, viskestykker, servietter og puder, som vi jo har kontakt med hele dagen igennem og særligt meget om natten, direkte mod huden. Derfor er jeg ekstra stolt af det her samarbejde med Juna, fordi det virkelig er så gode produkter, hele vejen rundt.

Søvnpositivisme

Jeg har dog hele det her år været ret positivt indstillet, når det kommer til søvn eller mangel der på. For der er ikke noget at gøre ved det. Jeg kan tage en lur på de hårde dage, men der er ikke nok lure i verden til at rette op på det, man bliver udsat for, når man bliver forældre. Der findes kun kaffe. Til jer, der har børn med exceptionelt gode sovehjerter, tillykke til jer, haha. Men det gennemsnitlige barn sover ikke igennem fra start, og det er fuldstændig normalt, at små børn vågner op flere gange i løbet af natten, også når de er over et år. Der bliver bare malet et helt andet billede af børns søvn, som helst skal være sammenhængende og ikke forstyrrende for forældrene efter 6 måneder. Men med lige præcis søvn og børn findes der lige så mange holdninger til, som der findes mennesker, så jeg vil kun anbefale, at man finder den løsning, der passer til ens familie.

Hos os er det samsovning og sprødt sengetøj, for der findes intet, der er bedre end at vågne op med min kæreste på den ene side og min lille grinebidder på den anden side. Det er nemlig sådan JJ oftest vågner, og det er alle lortenætter og lortebleerne værd. Også efter et år.

 

6 kommentarer

  • Christine

    Godt skrevet og meget genkendeligt. Åh, de faser altså. Men smil og bløde hænder der griber ud efter mig, fjerner næsten helt lysten til at sove videre. Næsten, haha… Aldrig har jeg sat så meget pris på eftermiddagslure🙏

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Frede

      Eftermiddagslure er ALT! Når jeg altså når en 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • C

    Amen til alt hvad du skriver! Mit soveforløb med min baby ligner dit på en prik. Hvor er det fedt, at du skriver om disse ting. Samsovning er også det bedste jeg nogensinde har gjort for migselv og min datter <3 Og det startede også efter en uges forsøg på at lægge hende fladt på madrassen ved siden af mig – selvfølgelig uden held. Nu tænker jeg, sikke en klog baby hun var 🙏

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Frede

      Det er min fornøjelse at dele og jeg er glad for at det resonerer hos dig og måske endda kan hjælpe andre forældre med at forstå at det er helt normalt – både det ene og det andet. Og ja, de små lorteunger er sgu kloge nok! Nogle gange skal man bare følge deres instinkter, så går alt lettere.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • S

    Det er så fedt at du er begyndt at skrive lange indlæg – for du skriver vildt godt:) Og søvncirkusset er det værste. For det ændrer sig netop hele tiden. Men det bliver bedre! Og så får man et til barn, og så starter det lidt forfra, bare på en anden og mest dejlig måde;)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Frede

      Hej S, tak for den kommentar. Den ramte plet. Jeg har fået meget mere skriveblod på tanden og det er dejligt at du kan lide det du læser. Bliver ved med at sige til mig selv at jeg på et tidspunkt kommer til at savne det… hahahhaaaaaaa

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

12 måneder som mor