Mødrehjælpen og hvorfor jeg holder så meget af dem

For Resten – Mine bedste tips til at undgå madspild

Reklame for Forbrugerrådet Tænk

Foto: Alona Vibe

Stop madspild

Jeg har øvet mig på at minimere madspild i ca. 11,5 år, nemlig lige siden jeg flyttede sammen med min kæreste. I starten var det ikke noget vi talte om, men jeg begyndte at se et mønster i at han altid spiste op, og hapsede noget, hvis jeg levnede. Min kæreste hader madspild. Og efterhånden er det noget vi har snakket om ad flere omgange. Da vi var studerende og på røven, skulle vi få vores madbudget til at strække og vi var virkelig kreative for ikke at falde i pasta med ketchup-fælden. Og når man virkelig sparer, så smider man heller ikke rester ud. Nu snakker vi meget om madspild igen, og det er selvfølgeligt stadig fordi det er tåbeligt at smide mad ud, som vi har betalt penge for, hvis det kan spises, men det er i høj grad også fordi vi er blevet mere bevidste forbrugere. Produktion af fødevarer udleder Co2, som så meget andet, men ikke desto mindre, går det til spilde og er forgæves, hvis maden i sidste ende bliver smidt ud. Og det er virkelig spild.

For Resten

I samarbejde med Forbrugerrådet Tænk, har jeg sat ind på madspild her i husholdningen, for selvom vi er ret gode til at undgå det, så er det ret interessant at se hvad vi kan gøre bedre og hvad det rent faktisk er vi gør. Forbrugerrådet Tænk har det lavet en app der hedder For Resten. Det er en kæmpe hjælp til at undgå madspild, fordi du kan finde nærmest alt det du gerne vil vide om de råvarer du har. Hvor længe det kan holde sig, tegn på at det er for gammelt, anbefalet opbevaring (fx hvis det skal fryses) og masser af inspiration i form af opskrifter. Jeg vidste fx ikke at rosenkål kan holde i op til et år i fryseren, eller at de fleste grøntsager skal blancheres i 10-30 sekunder før de fryses ned… Det jeg faktisk har lært virkelig meget af, er at nogle grøntsager fx kan skifte farve på bladende, uden at det betyder noget for deres holdbarhed. Det kan i en snæver vending være grund til at smide noget ud, fordi det ‘ser’ underligt eller anderledes ud, men uden at det egentlig gør noget.

Sådan mindsker du madspild

Der er egentlig mange ting der kan gøres for at mindske madspild, og det kommer virkelig meget an på dine egne rutiner og vaner, og hvordan din hverdag ser ud. Hos os har det hjulpet at spise 80% fra de grøntkasser vi får to gange om ugen og kun supplere med det mest nødvendige. Og når vi køber ind i supermarkedet, så er alt udover almindelig husholdning nærmest datomærket. I lidt mere generelle punkter, så kommer her mine egne erfaringer til at mindske madspild:

  • Brug det du har: Når du skal finde du af hvad du skal spise så er tricket at kigge i køleren først, og derefter lave en plan. Hvis du først begynder at tænke på alt det du kunne have lyst til, så er encitamentet for bare at stryge direkte ned og købe en helt masse for stort. Så tag udgangspunkt i det du har.
  • Indret dit køleskab godt: lav en hylde med ting der skal spises først, rester og ting der udløber. Så ved du at du altid skal kigge der først. Saml rester af fx grøntsager i en kasse (jeg bruger Aya Kasa som er fødevaregodkendt) så der ikke ender en halv gulerod eller en kvart citron aller bagerst. Endeligt så sørg for at du kan se alle dine madvarer så intet bliver overset.
  • Hav en reste dag: tag en dag i ny og næ hvor du for spist op. Lav mini tapas eller sæt tid af til at koge mos af æbler, lave fond eller lignende. Mit life hack er at lave mine egne frysepommes når jeg har kartofler i overskud.
  • Gem alle rester: brug grøntsagsrester, osteskorper og kyllingeskrog til at koge fond eller suppe på som du kan gemme i fryseren.
  • Tag mad med: for at spare penge og spise sundere, så laver jeg altid madpakker og snackposer. Men det kræver prepping, ellers kommer jeg til at ty til pølsehorn fra 7-11 og så rådner gulerødderne i mit køleskab. Men hvis du lige får skrællet de to sidste gulerødder og taget et æble med i tasken, så er der større chance for at det bliver spist. Et lille snack hack er at putte lidt mandelsmør eller peanutbutter (eller andet dip) i bunden af en lille bøtte og så stikke grøntsagssticks ned i. Det er virkelig lækkert.
  • Integrer rester i din madlavning: vi har ofte et æble, et par gulerødder eller lignende liggende, så når vi bager, laver frikadeller eller andet, så ryger der lige fx revet gulerod i. Det er bare om at undvige lidt fra opskriften og eksperimentere lidt.
  • Prep dine råvarer: vi henter grøntsager hver mandag og tirsdag, og når vi kommer hjem bliver alt taget ud, kigget efter, vasket eller ordnet på anden vis, og så opbevaret bedst muligt. Det betyder at vi har et godt overblik over hvad vi har, og hvis der er noget der er lidt stødt så kan vi sørge for at få det spist først eller lave noget af det, inden det bliver dårligt.
  • Sidste anvendelsesdato og Bedst før: En sidste ting der er meget god at være opmærksom på, er forskellen mellem sidste andvendelsesdato og Bedst før. For det er nemlig ikke det samme. Hvis maden har passeret Sidste andvendelsesdato skal den altså smides ud, for der er chance for at blive syg af at spise den. Bakterierne der kan udvikles kan ikke umiddelbart ses eller smages, så lad være at prøve dig frem. Står der derimod Bedst før, så kan du se madvaren an. Lugt, smag og se på maden, og vurder om den kan spises.

Mine favoritretter til at få brugt rester:

Min kæreste er guddommelig i et køkken (jeg er måske biased, men jeg synes virkelig han er god) og det han især er god til, er at bruge det vi har. Så når jeg kigger i køleskabet og siger “vi har ikke noget”, så kan han alligevel trylle noget frem. Dog er der forskellige retter vi ofte vender tilbage til, fordi ingredienserne let kan udskiftes eller justeres efter behov. Jeg linker til lidt generelle opskrifter fra Valdemarsro (total favorit), som man kan tage udgangspunkt i:

Dahl – indisk krydret gryderet med linser. Her er der nærmest ikke grænser for hvad du kan fyre i.

Tacos eller fladbrød – du skal ikke sætte næsen op efter Hija de Sanchez standard men en god måde at få brugt rester af grønt er at lave lækre tacos.

Fermentering, syltning og henkog – Gulerødder, blommer, æbler, græskar, rødbeder, løg osv. kan oftest fermenteres, henkoges eller syltes. Så holder de længe og det er en blæret ting at hive frem til gæster.

Boller og brød – Der ryger ofte et æble, lidt gulerød, broccoli eller lignende i dejen når min kæreste bager.

Pasta med alt – Jeg kunne spise pasta hver dag og der er uanede muligheder. Lige nu har vi ofte græskar til overs og stegt på panden i lidt olie, salt og peber, smager det forrygende med tagliatelle og parmesan på toppen.

Lad være med at smide dine penge ud

For mig har det helt klart størst effekt, når jeg tænker på at det er dumt at smide mad jeg har købt, ud. Altså så kunne jeg lige så godt smide mine penge ud. Det er skønt og kynisk, men det ville da være dumt. Så nu tænker jeg på det hver gang vi spiser, og er ved at være færdige. Skal jeg lige spise det sidste rødbede og resten af salaterne, for hvad er chancen for at jeg rent faktisk spiser det i morgen, eller dagen efter? Og så bliver det smidt ud. Så der i opløbet, der redder jeg en del ting fra madspildsdøden. Haha.

Hvad er jeres bedste tips til at undgå madspild?

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mødrehjælpen og hvorfor jeg holder så meget af dem